Edublog > Digitale transformatie > Virtual Reality, meer dan alleen een gadget op school?

Virtual Reality, meer dan alleen een gadget op school?

Virtual Reality is al jaren een veelbelovende technologie als toepassing voor het onderwijs. In 2016 schreef Remco Pijpers van Kennisnet hier al een interessant artikel over. Maar waar Virtual Reality in het bedrijfsleven en specifiek de industrie al lang en breed een geaccepteerde technologie is die zijn waarde heeft bewezen, lijkt het onderwijs nog altijd (zeer) afwachtend te zijn. Met uitzondering van het hoger onderwijs zijn de toepassingen, en de scholen die het gebruiken, nog maar zeer beperkt. Waarom lukt dat toch niet?

Marcel de Jager foto

Door: Marcel de Jager

IT-regisseur

Woman using the virtual reality headset

De inzet van virtual reality staat bij veel scholen nog in de kinderschoenen. Waarom is dat? En hoe zorg je voor succes?

Businessman wearing virtual reality headset while using laptop against colleagues in creative office

Succesvolle toepassingen van Virtual Reality vinden we op heel veel plaatsen.

VR ofwel 'virtuele realiteit' is een computertechniek waarbij een realistische situatie wordt nagebootst in een gesimuleerde omgeving. Bij ontwerp en onderhoud van auto’s worden VR brillen bijvoorbeeld steeds vaker toegepast. Ook bij architecten zien we al jaren slim gebruik van Virtual Reality. Zelfs bij pijnbestrijding heeft het zijn nut reeds bewezen. En dichter bij (onderwijs)huis is het al succesvol gebleken bij bijvoorbeeld rijvaardigheidstrainingen. Maar in het Primair en Voortgezet onderwijs blijkt Virtual Reality nog altijd een hoog gadget karakter te hebben. En dat terwijl er al best leuke en zinvolle toepassingen voor het onderwijs zijn. Hetzelfde hebben we ook gezien met 3D-printers. Op veel scholen zijn toepassingen op dit vlak een schone dood gestorven.

Virtual Reality lijkt op het eerste gezicht een ideale aanvulling in de mix van blended learning te zijn. Maar voor al dit soort technologieën geldt dat zonder een goede integratie met het onderwijs het toch vooral ‘technologie’ blijft. Ook in de corona-crisis zagen we dat zelfs relatief eenvoudige toepassingen als Microsoft Teams niet goed werden ingezet. Er was in ieder geval door de school te weinig over nagedacht. Wat moest het opleveren en wat is daar nu echt voor nodig? Teveel werd de nadruk gelegd op de spullen en niet op het onderwijsinhoudelijke. En dan gaat het mis.

 

Om nieuwe technologie succesvol in te zetten, is het belangrijk om vooraf doelen te bepalen. Wat willen we bereiken? Hoe zorgen we ervoor dat het echt goed aansluit bij het onderwijs? Dit soort nieuwe technologieën vragen in de regel om vakoverstijgend werken en daarmee om samenwerken. En het vraagt om verandering, hoe groot of klein dat ook is. Veranderen is lastig. Waarom zou ik iets anders gaan doen? Wat ik nu doe werkt toch ook goed? Ik raad je aan om ons whitepaper over verandermanagement te lezen.

 

Het toepassen van nieuwe technologieën als Virtual Reality moet niet worden onderschat. Maak er een helder project van, beschrijf je ambities en toets deze middels een experiment. En ja, je mag falen. Want alleen zo leren we wat echt werkt.

Verandermanagement white paper
Download de white paper hier

Laat hier je vraag achter

Een keer samen van gedachten wisselen?

Contact_Marcel_grijs

Ik help je graag verder

EV
Marcel de Jager

Lees ook de andere edublog artikelen

  • Alles over Regie as a Service
  • Krijgt kunstmatige intelligentie het onderwijs in haar greep?
  • 4 vragen die je jezelf moet stellen voordat je start met een digitale leeromgeving
    Starten met een leeromgeving
  • De stip op de horizon bestaat niet
    Bestemmingsplan voor IT
  • 2023, een jaar vol uitdagingen
  • Het overbruggen van de adoptie-kloof